Činjenice o zlatu

Bijelo zlato – vrijedi li više od ‘običnog’?

/
Posted By
/
Categories

Vrijedi li bijelo zlato više od žutog zlata? Pitanje je to koje se često može čuti u poslovnicama za otkup zlata. Kratak i jednostavan odgovor je – ne. Iako se u zlatarnama bijelo zlato često prodaje po većim cijenama od žutog zlata, to mu ne “jamči” i veće cijene prilikom otkupa.

Žuto ili bijelo zlato

U otkupu, bijelo i žuto zlato imaju jednaku vrijednost, budući da se otkupna cijena određuje po udjelu zlata u predmetu. Kod nakita, udio zlata najčešće iznosi 58,5 ili 75 posto (14-karatno i 18-karatno zlato). Razliku između bijelog zlata čine legure koje se miješaju sa zlatom u preostalom omjeru. Bijelo zlato postiže se miješanjem zlata s bijelim metalima poput nikla ili paladija.

bijelo zlato ili žuto zlato

Bijelo i žuto zlato imaju jednak udio zlata, a boja ovisi o drugim metalima

Prilikom izrade gotovo svog nakita, zlato se miješa sa čvršćim metalima kako bi mu se pojačala čvrstoća i trajnost. Naime, u čistoj formi, zlato je vrlo mekan metal. Zbog toga se može jednostavno oblikovati, ali i mijenjati formu. A to nije dobra situacija za nakit, kojeg želimo zadržati u onom stanju u kojem je kupljen. Ovisno o tome koji se metali koriste u smjesi, može se promijeniti i boja nakita. Zato postoji nakit od žutog zlata, bijelog zlata ili čak i “rozog” zlata. Zapravo, u svim tim bojama, količina zlata je jednaka, a razliku donose omjeri ostalih metala koji se koriste u leguri.

Rodij

Vrlo često bijelo zlato oblaže se i dodatnim slojem rodija. To nakitu daje tamniji sjaj. Međutim, taj sloj s vremenom se može istrošiti. U konačnici, to ne mijenja njegovu cijenu u otkupu. Naime, prilikom procjene vrijednosti nekog predmeta, računa se samo ukupna količina zlata. Drugim riječima, ako neki prsten ima 18 karata, to znači da udio zlata iznosi 75 posto u leguri od koje je izrađen. To je i ključni podatak prilikom otkupa zlata, dok ostali metali korišteni u leguri nemaju utjecaj na cijenu.

Zbog čega je onda cijena bijelog zlata često veća u prodaji? Zbog niza razloga. Jedan je vrijeme potrebno za izradu, a drugi je, naprosto – moda.